STYREAPPARAT
* Styreapparatet skal være Let, sikkert og hurtigt. Rattet skal let kunne drejes, fra yderstilling til yderstilling, uden ujævn modstand eller mislyde ved lav hastighed.
* På moderne biler må der ikke være ratslør. Hjulene skal straks følge rattets bevægelser. Du kontrollerer ved at starte bilen og drejer lidt på rattet mens du kikker på hjulet i venstre side. ved kontrol af højre side skal du have en til at hjælpe ( evt den køreprøvesagkyndige)
* Servovædske mellem min. og max. Eller kontrollampe ikke tændt.
BREMSER
* Driftbremsen (fodbremsen) skal være hurtig, sikker og virksom. Og kunne standse bilen ved alle hastigheder og belastninger.
* Driftbremsen virker på alle 4 hjul.
* Nødbremsen er typisk den ene kreds i 2-kreds bremsesystemet, skal kunne standse bilen sikkert og virksomt hvis den ene kreds i driftbremsen svigter.
* Parkeringsbremsen er mekanisk, dvs. den fungerer ved hjælp af en trækstang og vire forbindelse. Den skal kunne holde bilen på en 18 % stigning, og virker på et hjulpar, typisk baghjulene.
Kontrol af driftbremsen
* Pedalen skal have en ru trædeflade, og må ikke vakle fra side til side.
* Der skal 1 cm. Frigang i topstilling, det er din garanti for bremserne ikke hænger og bliver defekte.
* Pedalvandring. Pedalen må højst kunne trykkes halvvejs ned fra top til bund.
* Der skal være fast modstand, og pedalen må ej synke når den holdes nedtrådt.
* Bremseforstærker kontrolleres. Sluk motoren. Pump bremsen 5-6 gange (trykudligning), hold trykket på bremsen og start motoren.og pedalen skal synke.
* Bremsevæske mellem min. og max. Eller kontrollampe slukkes ved start.
LYGTER, REFLEKSER OG HORN
* Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, samtlige lygter skal kunne lyse.
* Pærer korrekt isat. Kan ses på lys/mørke grænsen.
* Lygtepar ens lysstyrke.
* Nærlys. Skal oplyse vejen min. 30 m. frem, skal være asymetrisk, samt må ikke blænde (1% hældning) hvidt eller gult lys.
* Fjernlys. Skal oplyse vejen min 100 m. frem. Hvidt eller gult lys.
* Positionslys. Skal kunne ses på 300m. afstand. Hvidt eller gult lys.
* Baglys. Rødt lys, Skal kunne ses på 300m. afstand.
* Stoplys. Rødt lys(3 stk), Skal være væsentlig kraftigere end baglygterne, ca. 3-4 gange så kraftige.
* Nummerpladelys. Hvidt lys. Skal kunne oplyse nummerpladen.
* Reflekser. Min. 2 stk. bagpå. Røde. Skal være godkendte. Ikke trekantede.(kun på påhængsvogne)
* Blinklys. Gult. 6 stk. skal blinke mellem 60 og 120 gange pr. min. Og skal kunne ses tydeligt i sollys.
* Havariblink. Er en kontakt som tænder alle 6 blinklygter samtidigt.
* Horn. Skal have en klar konstant tone. Må ikke kunne forvekles med et udrykningskøretøj!
Tegn på fejl i lygter
* * Blinklygter blinker hurtigre end sædvanligt ( en pære kan være defekt )
DÆK & STØDDÆMPER
* Der skal være min. 1,6 mm. Dækmønster, evt. målt på slidindikatorer
* Dæktrykket skal være efter bilfabrikantens foreskrifter !
* Dækkene skal være monteret i korrekt omløbsretning. Evt. vist med en pil og påskriften "ROTATION" på siden af dækket.
* Bilen skal være udstyret med samme type dæk på alle hjul. Gerne 2 forskellige mærker, men så parvis ens på samme aksel.
* Vinterdæk er mærket med "M+S" (mudder og sne)
* Pigdæk må kun bruges fra 1. nov. - 15 April.
* Støddæmpere skal være monteret ved alle hjul og være virksomme.
Kontrol af støddæmper
* Tryk hårdt ned ved hvert hjul og slip, så skal bilen straks gå i ro.
MOTOR & UDSTØDNINGSSYTEM
* Motor og udstødning må ikke lave unødig støj.
* Motoren må ikke være tilsølet i udsivende olie (risiko for brand).
* Udstødning skal være tæt og sidde fast.
* Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepind min. og max. mærke.
* Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. Min. og max. mærke.
* Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. (Til den tur man skal køre).