STYREAPPARAT
* Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
* Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
* Styr og håndtag skal sidde fast.
* Slør mellem kronrør og styrestamme og mellem gaffelkrone og samlestykke samt i teleskoprør må ikke forekomme.
* Udstyr må ikke hindre styret bevægelser i at kunne betjenes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.
BREMSER
Forbremsen ved forhjulet - Hydrautisk
* Væskestanden må ikke komme under minimun i væskebeholderen
* Håndbremsegrebet skal have en mindre frigang
* Max vandring 2/3 ind og må ikke synke ved vedvarende tryk
* Bremseslanger, rør og hjulbremsen skal være tæt og uden udsivninger
* Bremseslanger og rør må ikke være beskadigt eller klemmes. Så de kan slides
Fodbremsen Baghjulet - Hydrautisk
* Væskestanden må ikke komme under minimun i væskebeholderen
* Bremsepedalen skal have en mindre frigang og have en skridsikker overflade ( Godt fodfæste )
* Max vandring 2/3 ind og må ikke synke ved vedvarende tryk
* Bremsepedalen bør højst kunne trykkes 2-3 cm ned og må ikke synke ved vedvarerende tryk
* Bremsepedalen i topstilling skal være i nærheden af fodhvileren
Tegn på fejl i bremser
* Pludselig hugninger eller svag / ujævn opbremsning tyder på fejl i bremser
* For lang vandring i bremser kan være tegn på manglene justering eller reparation
Lygter, Reflekser & Horn
* Alle lygter og reflekser skal være hele og rene ,og alle lygter skal kunne lyse
* Nærlys skal kunne oplyse vejen 30 m uden at blænde ( minst 1 % fald )
* Stoplygte skal være væsentlig kraftigre end baglyset
* Blinklygter skal være gule og skal kunne ses i sollys
* Nummerpladen skal have hvidt lys der belyser nummerpladen
* Hornet skal have en klar konstant tone
Tegn på fejl i lygter
* Blinklygter blinker hurtigre end sædvanligt ( en pære kan være defekt )
Motor, Udstødning & Transmission
* Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj
* Udstødningen skal være tæt og fastspændt
* Motoren oliestand mellem min / max. evt kontrollampe
* Kæden skal være smurt og ikke rusten
* Kæden må normalt højst have 1 - 2 cm slaphed ( instruktionsbog )
Tegn på fejl
* En kæde der ikke er smurt,giver øger slidtage på kæde og tandhjul
* En slap kæde kan give en urolig kørsel
* En stram,slap eller slidt kæde kan springe og derved blokere baghjulet
Bærende dele
* Hjulfælge skal være ubeskadigt
* Hjullejer og aksler skal være spændt og uden slør
* Dækmønster på mindst 1 mm + evt omløbsretning + Dæktryk efter fabrikanten
* Støddæmper skal være virksomme ( Falde til ro med det samme efter kraftig vipning af for og bag )