STYREAPPARAT
|
* Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
|
* Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
|
* Styr og håndtag skal sidde fast.
|
* Slør mellem kronrør og styrestamme og mellem gaffelkrone og samlestykke samt i teleskoprør må ikke forekomme.
|
* Udstyr må ikke hindre styret bevægelser i at kunne betjenes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.
|
BREMSER
|
Forbremsen ved forhjulet - Hydrautisk
|
* Væskestanden må ikke komme under minimun i væskebeholderen
|
* Håndbremsegrebet skal have en mindre frigang
|
* Max vandring 2/3 ind og må ikke synke ved vedvarende tryk
|
* Bremseslanger, rør og hjulbremsen skal være tæt og uden udsivninger
|
* Bremseslanger og rør må ikke være beskadigt eller klemmes. Så de kan slides
|
|
Fodbremsen Baghjulet - Hydrautisk
|
* Væskestanden må ikke komme under minimun i væskebeholderen
|
* Bremsepedalen skal have en mindre frigang og have en skridsikker overflade ( Godt fodfæste )
|
* Max vandring 2/3 ind og må ikke synke ved vedvarende tryk
|
* Bremsepedalen bør højst kunne trykkes 2-3 cm ned og må ikke synke ved vedvarerende tryk
|
* Bremsepedalen i topstilling skal være i nærheden af fodhvileren
|
|
Tegn på fejl i bremser
|
* Pludselig hugninger eller svag / ujævn opbremsning tyder på fejl i bremser
|
* For lang vandring i bremser kan være tegn på manglene justering eller reparation
|
|
Lygter, Reflekser & Horn
|
* Alle lygter og reflekser skal være hele og rene ,og alle lygter skal kunne lyse
|
* Nærlys skal kunne oplyse vejen 30 m uden at blænde ( minst 1 % fald )
|
* Stoplygte skal være væsentlig kraftigre end baglyset
|
* Blinklygter skal være gule og skal kunne ses i sollys
|
* Nummerpladen skal have hvidt lys der belyser nummerpladen
|
* Hornet skal have en klar konstant tone
|
|
Tegn på fejl i lygter
|
* Blinklygter blinker hurtigre end sædvanligt ( en pære kan være defekt )
|
|
Motor, Udstødning & Transmission
|
* Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj
|
* Udstødningen skal være tæt og fastspændt
|
* Motoren oliestand mellem min / max. evt kontrollampe
|
* Kæden skal være smurt og ikke rusten
|
* Kæden må normalt højst have 1 - 2 cm slaphed ( instruktionsbog )
|
|
Tegn på fejl
|
* En kæde der ikke er smurt,giver øger slidtage på kæde og tandhjul
|
* En slap kæde kan give en urolig kørsel
|
* En stram,slap eller slidt kæde kan springe og derved blokere baghjulet
|
|
Bærende dele
|
* Hjulfælge skal være ubeskadigt
|
* Hjullejer og aksler skal være spændt og uden slør
|
* Dækmønster på mindst 1 mm + evt omløbsretning + Dæktryk efter fabrikanten
|
* Støddæmper skal være virksomme ( Falde til ro med det samme efter kraftig vipning af for og bag )
|
|